Voorbeeldgestuurd rekenen

 

Nieuwsbrief
jaargang 1,
8 november 2007

 

Voorbeeldgestuurd rekenen op de basisschool

Voorbeeldgestuurd onderwijs is een onderwijsmethode die uitgaat van de onzekerheid van de leerling. De onzekerheid van de leerling vermindert door niet aan het begin van het leertraject naar de oplossing van een probleem te vragen. Bij voorbeeldgestuurd onderwijs krijgen de leerlingen een opgelost probleem waarvan de leerling aanvoelt dat het klopt. De vraag aan de leerling is dan hoe je tot de gegeven oplossing komt. De leerling formuleert vervolgens met eigen woorden de grote lijnen om tot de oplossing te komen: zijn eigen oplossingsrecept. Met behulp van zijn eigen oplossingsrecept kan de leerling gelijksoortige problemen oplossen. In traditioneel onderwijs ga je meestal op zoek naar de oplossing van een probleem. Voorbeeldgestuurd onderwijs is net andersom: je hebt een opgelost probleem en de vraag is “puzzel uit hoe je aan de oplossing komt”.

 
 

Voorbeeldopgave van de Pabo

In een tuinwinkel kun je plantjes per stuk kopen en per volle bak van 8 plantjes.
Voor een volle bak plantjes betaal je minder dan 8 x de prijs van 1 plantje.
Ik wil dus zoveel mogelijk volle bakken plantjes afrekenen.

De ene bak is voor  gevuld met plantjes en de andere bak is voor  gevuld.  Het totaal aantal bakken dat je kunt vullen is
 
 +   =  +   =    =   

Bij de kassa moet je dus 1 volle bak afrekenen en nog 3 losse plantjes.

De grote lijnen die je toepast om tot het antwoord te komen zijn:

 

Voor meer informatie zie www.VoorbeeldgestuurdOnderwijs.nl.